Verrijk je leven tijdens het bedenken van Ecodorp Boekel

Het bedenken, plannen en maken van je eigen duurzame leefomgeving is een ononderbroken verrijkingsproces van kennis en vaardigheden en een uniek middel tot zelfontplooiing en ontwikkeling van positieve verhoudingen tussen individuen, groepen, bedrijven en overheden.
De transitiefase waarin we (als mensheid) zitten, eist namelijk flexibiliteit, permanente educatie, samenwerking en betrokkenheid van alle betrokkenen. De laatste 200 jaar maakten we alles sneller, goedkoper, efficiënter en de neiging bestaat om in een transitiefase daarmee door te blijven gaan. Om een voorbeeld te noemen, de klimaatverandering wordt voor een deel veroorzaakt door auto’s die op fossiele brandstoffen rijden. Je zou kunnen zeggen dat je het goed doet, als je de zuinigste benzineauto koopt. Maar dat is slechts doorgaan op het oude pad en het oude pad leidt nergens naartoe.
wcrolletjesOns onderwijssysteem is ooit gemaakt om mensen op te leiden voor werk in de fabriek of op kantoor. Creatief denken werd niet gestimuleerd, maar zelfs ontmoedigd. Om weer een voorbeeld te noemen, ik was 10 jaar geleden gevraagd om een themaweek recycling te introduceren op een reguliere basisschool. Ik had een kliko meegenomen waarmee ik van klas naar klas ging en vroeg wat we zouden kunnen maken van de spullen die we anders weggooien. In de eerste groepen, kwamen er 25-30 ideeën uit de kinderen toen ik vroeg wat we met een wc-rol kunnen doen. Hoe ouder de kinderen werden, hoe minder ideeën er kwamen. In de laatste groep viel er een stilte en zei één van de kinderen: We kunnen er weer een wc-rol van maken!?
In de transitiefase waarin we nu zitten, hebben we creatieve denkers nodig, want wat we in de toekomst gaan gebruiken om stroom op te wekken, bestaat nu waarschijnlijk nog niet. En die creatieve denkers hebben creatieve volgers nodig om alles te bedenken en later te gebruiken.
En het maken van een complete Circulaire wijk als Ecodorp Boekel, vereist creatief denken, levenslang leren en uit je comfortzone komen om iets nieuws te leren, wil je mee kunnen gaan in deze succesvolle overgang.

Met dank aan Arno van der Valk voor de afbeelding die hoort bij zijn artikel over ‘weinig tijdsinvestering, maximale oogst‘.

Ad Vlems

Eén reactie

  1. Boeiend. Sluit geheel aan bij de visie en inschatting van de film Alphabet, van Wagenhofer, en bij Ken Robinsons voordracht bij de Royal Society for the encouragement of arts: onder 1500 proefpersonen werd gekeken wie een genie is in creatief denken. 3-5 jaar oud kind: 98%. 8-10: 31%. 13-15 jaar oud: 10 %. boven de 25: 2%. Zo Ad, daar kan je zoon je fijn mee pesten 😉

Laat een reactie achter op astrid maria boshuisen Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.